Διατροφή & Ψυχική Υγεία

Πως η Διατροφή επηρεάζει την Ψυχική Υγεία

Όσο το άγχος της καθημερινότητας συνεχίζει να αυξάνεται, πολλοί είναι οι άνθρωποι που στο τέλος της ημέρας επιλέγουν να το καταπολεμήσουν καταναλώνοντας τα αγαπημένα τους φαγητά όπως παγωτά, πίτσες, ζυμαρικά και burger. Πρόκειται για μια συνήθεια που εκείνη την ώρα όντως κάνει τον άνθρωπο να πιστεύει πως έχει ανέβει ψυχολογικά και νιώθει μια ευφορία. Όμως ποια είναι η πραγματική σχέση της διατροφής με την ψυχική υγεία;

Επιστημονικά δεδομένα των τελευταίων ετών αποδεικνύουν ακριβώς το αντίθετο. Ένας νέος κλάδος της ψυχιατρικής, που ονομάζεται ‘Διατροφική Ψυχιατρική’ μελετά εντατικά την σχέση μεταξύ της διατροφής και της ψυχικής ευημερίας. Μέχρι πολύ πρόσφατα η επιστημονική κοινότητα συνήθιζε να μελετάει τα θέματα διατροφής σε σχέση κατά αποκλειστικότητα με τις ευεργετικές ιδιότητες που είχε στον οργανισμό του ανθρώπου.

Αυτό που αρχίζει να διαφαίνεται πλέον είναι πως συγκεκριμένα τρόφιμα μπορούν να προωθήσουν την ψυχική υγεία παράλληλα με την σωματική.

Μια υγιεινή διατροφή έχει ως αποτέλεσμα μια καλή γαστρεντερική υγεία. Είναι γνωστό πως το γαστρεντερικό σύστημα επικοινωνεί με τον εγκέφαλο και συγκεκριμένα το εντερικό μικροβίωμα παράγουν νευροδιαβιβαστές όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη που μπορούν να επηρεάσουν τα συναισθήματα μας. Τρόφιμα όπως φρούτα, λαχανικά, ψάρια, αυγά και γιαούρτι φαίνεται να έχουν την θετικότερη επίδραση στην ευημερία των καταναλωτών.

Μελέτες σε μεγάλους πληθυσμούς έχουν επιβεβαιώσει την συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης τροφών πλούσιων σε θρεπτικά και χαμηλότερων επιπέδων άγχους και κατάθλιψης. Το μόνο που έμενε να διαλευκανθεί είναι ποια είναι η αιτία και ποιο το αποτέλεσμα. Σε κλινικές μελέτες που ακολούθησαν με άτομα με διαγνωσμένη κλινική κατάθλιψη έδειξαν πως οι ασθενείς που ακολουθούσαν μια πιο υγιεινή διατροφή σε συνδυασμό, φυσικά, με την φαρμακευτική τους αγωγή είχαν θεαματικά καλύτερα έκβαση.

Το συμπέρασμα των περισσοτέρων μελετών μέχρι σήμερα είναι πως η διατροφή σίγουρα δεν μπορεί να θεραπεύσει μια κλινική κατάσταση. Μπορεί όμως να την βοηθήσει σημαντικά. Η διατροφή είναι ένας παράγοντας που μέχρι τώρα αγνοείται ή θεωρείται δευτερεύων στην θεραπευτική αντιμετώπιση ψυχικών ασθενειών, μια κατάσταση που πρέπει να ξεκινήσει να αλλάζει.

Πηγή:

New York Times

Απάντηση